Przeprowadzenie szkolnego konkursu nt. Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi (nauczyciel-uczeń, dziecko-rodzina, koledzy w miejscu zamieszkania, osiedlu, miejscowości).
W listopadzie 2012r. zostały przeprowadzone w klasach 0-III zajęcia nt. Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi (nauczyciel - uczeń, dziecko - rodzina, koledzy w miejscu zamieszkania, osiedlu miejscowości)? według wcześniej opracowanego scenariusza. ZAŁ. 1 Celem zajęć było zapoznanie uczniów z potrzebami, normami, regułami i zasadami, które muszą panować między ludźmi, aby poprawić ich relacje ze środowiskiem oraz uświadomić im cechy dobrej komunikacji, przypomnienie zasad właściwego postępowania w różnych sytuacjach oraz poszukiwanie sposobów na rozwiązanie problemów w stosunkach międzyludzkich. Zajęcia ukierunkowane były na poprawę relacji między ludźmi w szkole, rodzinie, miejscu zamieszkania czy grupie rówieśniczej. Dzieci pracowały w grupach, zastanawiały się co powinno zmienić się, z punktu widzenia ucznia w szkole, rodzinie, otoczeniu. Uczniowie zaprezentowali swoje wnioski. Stwierdzili, że w dobrych relacjach międzyludzkich najważniejsze są: wzajemny szacunek, miłość, przyjaźń, koleżeństwo, tolerancja, pomoc, wspólne spędzanie wolnego czasu.
Po przeprowadzonych zajęciach dzieci zostały zapoznane z regulaminem konkursu plastycznego Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi ( nauczyciel - uczeń, dziecko - rodzina, koledzy w miejscu zamieszkania, osiedlu miejscowości)? ZAŁ. 2. Zainteresowanie konkursem było duże. Wpłynęło 76 prac plastycznych. Komisja konkursowa wyłoniła zwycięzców, a nagrodzone i wyróżnione prace zostały umieszczone w galerii prac. Zwycięzcy otrzymali, podczas świątecznego apelu, słodkie upominki i pamiątkowe dyplomy.ZAŁ.3.
WYNIKI KONKURSU PLASTYCZNEGO W KLASACH 0-III:
I miejsce - Aleksandra Borawska uczennica klasy OA
II miejsce - Albert Głębocki uczeń klasy IID
III miejsce - Paulina Obrycka uczennica klasy IID.
WYRÓŻNIENIA:
Iza Czajkowska z klasy IIA
Filip Andryszczyk z klasy IIIC
Agnieszka Gronwald
Załączniki: scenariusz, regulamin konkursu, dyplom
Konkurs literacki dla klas IV - VI
Uczniowie klas IV - VI wzięli udział w literackim konkursie pod hasłem "Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie, Twoim otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi".
Osoby odpowiedzialne za przeprowadzenie konkursu zaproponowały uczniom wypowiedzenie się w tej ważnej sprawie w różnych formach wypowiedzi. Można było napisać wiersz, list, kartkę z pamiętnika, opowiadanie, skonstruować regulamin zachowania uczniów w szkole, sporządzić notatkę w punktach lub metaplan.
Konkurs cieszył się sporym zainteresowaniem.
Komisja konkursowa postanowiła nagrodzić następujących uczniów klas IV - VI:
I nagroda w kategorii wiersz - Agata Piaszczyńska klasa VI F (op. K. Koziatek)
I nagroda w kategorii kartka z pamiętnika - Klaudia Korytkowska klasa V D (op. D. Żbikowska)
oraz Paulina Rabek klasa V F (op. W. Domalewska)
I nagroda w kategorii metaplan - Julia Kozłowska klasa V F (op. W. Domalewska)
I nagroda w kategorii regulamin - Weronika Wierciszewska klasa IV D (op. M. Bieniecka)
Wyróżnienia otrzymują uczniowie:
Patrycja Mocarska kl. IV D (op. M. Bieniecka)
Oskar Konichał kl. V D (op. D. Żbikowska)
Joanna Pogroszewska kl. VI F (op. K.Koziatek)
Konrad Nawrotek kl. VD (op. D. Żbikowska)
Mateusz Krakowiecki kl. VI F (op. K. Koziatek)
Nikola Bagińska kl. V F (op. W. Domalewska)
Laura Bednarska kl. IV D (op. M. Bieniecka)
Wszyscy uczniowie dostrzegają potrzebę zmiany postępowania swoich rówieśników. Podsuwają ciekawe propozycje działań, które mogą poprawić stosunki między ludźmi w różnych środowiskach. Podkreślają, że wiele zależy od nich samych.
Koordynatorki działań:
Mirosława Bieniecka
Wiesława Domalewska
Irena Kowalewska
Nagrodzone prace
Między ludźmi
Agata Piaszczyńska kl. VI F
Aby poprawić między ludźmi relacje
Trzeba dużo rozmów i otwartości.
Każdy ma swoje racje
Ale nic nie zmieni się bez szczerości.
Czy to w szkole,
Czy to w domu
Każdy ma w życiu swoją rolę
I niełatwo jest ufać byle komu.
Musimy być otwarci,
Chętni do pomocy.
Wtedy jesteśmy więcej warci
I nie stosujemy przemocy.
Z koleżanką czy z kolegą
Można śmiać się i rozrabiać,
Ale zawsze z taktem i rozwagą,
Aby nie krzywdzić, a częściej pomagać.
W szkole z nauczycielem
konwersacja może być,
wcale nie trzeba być jego wielbicielem,
ale szacunek i sympatię wskazane mieć.
W domu zmieniać nic nie trzeba,
tata, mama, siostra, ja.
Każdy kocha, lubi i szanuje,
Humor wciąż nam dopisuje.
Bądźmy dobrzy i serdeczni!
Kartka z pamiętnika
Klaudia Korytkowska kl. V D
Sobota, 10 listopada 2012 r.
Rany Julek! Jeszcze czegoś takiego nigdy nie widziałam! Dzisiaj, gdy prędko szłam do sklepu po świeże pieczywo, zauważyłam, jak chłopiec w niebieskiej bluzie skrada się za rogiem pobliskiego bloku. Zaniepokoiło mnie to. Po chwili nastolatek podbiegł do starszej, schorowanej pani i błyskawicznie wyrwał jej brązową torebkę. Zdenerwowana kobieta zaczęła głośno krzyczeć, ale nikt nie zwracał na nią szczególnej uwagi. Szybko otrząsnęłam się i pognałam co tchu we piersi za złodziejem. Niestety, nie udało mi się go dogonić.
Nie mogłam tego znieść! Gotowałam się ze złości. Jak taki młody człowiek mógł się tak haniebnie zachować?! Gdzie byli ludzie, którzy mogli pomóc poszkodowanej? Rozmyślałam nad tym całe popołudnie i nie mogłam znaleźć sensownego wytłumaczenia. Rozmyślaniom nie było końca. Nie mogłam się na niczym skupić, a już na pewno na nauce.
Nadszedł wieczór. Mama zawołała mnie na kolację. Na stole stał talerz z kanapkami, które pyszniły się czerwienią pomidora, aż poczułam głód. Kiedy je ze smakiem zajadałam, zrozumiałam, że napastnik mógł być głodny, a nie miał pieniędzy na jedzenie.
Kładę się spać, ale poranne zdarzenie ciągle nie daje mi spokoju. Dlaczego nikt się tym atakiem na staruszkę nie zainteresował? Może są takie dzieci, które nie mają co jeść i same muszą sobie radzić. Uświadomiłam sobie w tym momencie, że mogę w szkole dzielić się posiłkiem, mogę brać jedno jabłko więcej i dać je potrzebującemu. Małym dzieciom podaruję moje niezniszczone zabawki, aby miały się czym bawić. Czasami, jeżeli zgodzi się mama, zaproszę kogoś z potrzebujących do domu na obiad. Oddam im moje książki, żeby mogły się uczyć. Na pewno tak zrobię. Mam nadzieję, że to coś zmieni, że ludzie będą zadowoleni.
Kartka z pamiętnika
Paulina Rabek kl. V F
Piątek, 24 listopada
Drogi pamiętniku!
Dzisiaj pierwszą lekcją był język polski. Po dzwonku na lekcję wszystko zaczęło się od nowa. Wiktoria, jak zwykle, spóźniła się, a przy biurku nauczycielki była kolejka osób zgłaszających nieprzygotowanie do zajęć, a pani przecież zadała tylko jedno ćwiczenie! Ala z Adą zaczęły rozmawiać. Wszyscy krzyczeli. No i skończyło się na tym, że pani strasznie się na nas zdenerwowała.
Och, pamiętniku! Jak ja bym chciała, żeby wszystko było tak, jak być powinno. Przede wszystkim moi koledzy mogliby zmienić swoje podejście do nauki. Pokazałabym im, że to wcale nie jest takie straszne, wziąć zeszyt i nauczyć się na kartkówkę. Miło by było naszej pani, jakby wszyscy przyszli o czasie na lekcję i zaczęli odrabiać prace domowe. Przyjemniej by się nam też pracowało, gdyby nikt nie rozmawiał, no chyba, że pani poprosi do odpowiedzi.
Zapomniałam o najważniejszym, czyli o przygotowaniu do lekcji. Na języku polskim można mieć trzy nieprzygotowania w ciągu semestru. Nasza pani rozumie, że może się komuś zdarzyć raz zapomnieć zeszytu albo ćwiczeń, ale nie sześć czy siedem razy. Moim zdaniem, każdy uczeń powinien spakować się do szkoły wieczorem. Kiedy pakujesz się rano, łatwo czegoś zapomnieć, a tak spakujesz się wieczorem (oczywiście po odrobieniu lekcji) i wtedy niczego nie zapomnisz.
Bardzo chciałabym, żeby nasza lekcje wyglądały tak: wszyscy wchodzimy cichutko do klasy i zajmujemy swoje miejsca. Witamy się z panią i nikt nie podchodzi, by powiedzieć, że czegoś nie ma. Nikt nie rozmawia na lekcji, nauczycielka jest wesoła i uśmiechnięta i od razu wszystkim jest milej.
Pamiętniku, to jest moje marzenie, które może się spełnić, ale musimy się barrrdzo postarać.
Regulamin zasad obowiązujących w klasie….
Weronika Wierciszewska kl. IV D
1. Uczeń kłania się nauczycielom i wszystkim pracownikom szkoły oraz odnosi się do nich z szacunkiem. Używa zwrotów grzecznościowych.
2. Strój i wygląd uczniowski ma być schludny, przyzwoity i skromny.
3. Uczeń nie chodzi w szkole w kurtce i w nakryciu głowy.
4. Na lekcjach nie pije, nie je, nie żuje gumy.
5. Podczas zajęć ma wyłączony telefon komórkowy ( w sytuacjach wyjątkowy nauczyciel może odwołać zakaz).
6. Uczniowie nie manifestują swoich uczuć w sposób demonstracyjny.
7. Uczniowie nie tolerują i nie przejawiają zachowań agresywnych. Bicie, obrażanie, poniżanie i szykanowanie innych są zabronione.
8. Uczniowie unikają niebezpieczeństwa, przestrzegają zakazu opuszczania szkoły.
9. Uczeń nie przeklina, nie używa wulgaryzmów, nie krzyczy, panuje nad emocjami. Jest uprzejmy wobec dorosłych i rówieśników.
10. Uczeń nie pali, nie pije i nie używa innych środków psychoaktywnych w szkole i poza nią. Nie namawia do tego innych.
11. Uczniowie dbają o porządek i higienę osobistą.
12. Uczniowie nie eksponują posiadanych dóbr materialnych i nie oceniają innych na ich podstawie.
13. Szkoła jest miejscem, gdzie przestrzega się prawo.
Metaplan - Julia Kozłowska kl. V f
Załączniki: Regulamin konkursu, Dyplom