Podstrony

  • Realizacja zadania nr 6: Kibole, brokersi, grupy podwórkowe, co robić jeżeli rozpoznajesz zagrożenia, jak się bronić przed wciągnięciem do paczki

W ramach realizacji zadania 6 "Kibole, blokersi, grupy podwórkowe - co robić, jeśli rozpoznasz zagrożenie, jak się bronić przed wciągnięciem do "paczki" dnia 15 marca 2013 roku w stołówce szkolnej wystąpiła grypa teatralna "Gaudium et spes". Młodzi aktorzy przygotowali spektakl pt. "Bądź dobrym człowiekiem". Grupa składa się z absolwentów naszej szkoły. Uczniowie z zainteresowaniem i w skupieniu obejrzeli przedstawienie. Uświadomili sobie jakie zagrożenia niosą ze sobą nieformalne grupy tj. kibole, blokersi i grupy podwórkowe. Dowiedzieli się jak się bronić przed wciągnięciem do "paczki". Młodzież pokazała wartości, które są cenniejsze i ważniejsze niż udział w grupach nieformalnych.

W klasach odbyły się rozmowy na temat obejrzanego spektaklu i własnych doświadczeń uczniów. Uczniowie trafnie odczytali przesłanie spektaklu. Dostrzegają wokół siebie zagrożenia, ale potrafią się przed nimi ustrzec. O czym świadczą załączone wypowiedzi. W ramach realizacji zadania w klasach I - III odbył się Wiosenny Turniej Sportowy. Udział w zawodach brali rodzice oraz uczniowie klas II. Rywalizowali w pięciu konkurencjach zgodnie z zasadą fair play. Pozostali uczniowie kulturalnie dopingowali swoich kolegów. Przygotowali okrzyki, transparenty, napisy. Pokazali jak należy właściwie zachować się podczas zawodów sportowych. Sądzimy, że podjęte działania pozwoliły na zrealizowanie zadania: "Kibole, blokersi, grupy podwórkowe - co robić, jeśli rozpoznasz zagrożenie, jak się bronić przed wciągnięciem do "paczki".

WYKONANIE:
W zadaniu uczestniczyli wszyscy uczniowie 35 oddziałów klas I - VI.
Liczba uczestników-825.
WNIOSKI:
- Uczniowie poznali zagrożenia jakie niosą ze sobą nieformalne grupy tj. kibole, blokersi, grupy podwórkowe.
- Dowiedzieli się jak bronić się przed wciągnięciem do "paczki".
- Poznali wartości, które są cenniejsze niż te, które niesie ze sobą udział w grupach nieformalnych.
- Trafnie odczytali przesłanie spektaklu.
- Dostrzegają wokół siebie zagrożenia, ale wiedzą jak się przed nimi ustrzec.
- Potrafią rywalizować zgodnie z zasadą "fair play".
- Kulturalnie dopingowali kolegów.

Osoby odpowiedzialne za realizację zadania:

K. Aleksandrowicz, E. Dembska, A. Durzyńska, M. Kisiel,
M. Listowska, ks. Tomasz, E. Zalewska, E. Zaremba.

Załączniki:

Przedstawienie profilaktyczneWypowiedzi uczniów klas trzecich po obejrzanym apelu Konkurencje wiosennego turnieju

  • Realizacja zadania nr 3: Bezpieczne zachowanie w szkole, domu, na ulicy; zagrożenia, udzielanie pomocy, obrona konieczna

    Ćwiczenia ewakuacyjne

    Konkurs - pierwsza pomoc

    Pokazy ratowników

    Spotkanie z policją

    Sprawozdanie z realizacji zadania nr 3

    W ramach realizacji tego zadania odbyły się dwa spotkania dla klas I - III z policjantami Komendy Miejskiej Policji w Łomży (24.09.2012 r i 9.10.2012 r). Głównym tematem spotkania była bezpieczna droga do szkoły i do domu. Policjanci przypomnieli uczniom właściwe sposoby zachowań, zarówno w drodze, jak i w miejscu zamieszkania czy placu zabaw, a także w kontakcie z osobami obcymi. Wskazywali zagrożenia oraz sposoby pozwalające na ich uniknięcie. Przypomnieli numery telefonów alarmowych, pod które należy dzwonić, aby uzyskać pomoc w sytuacji zagrożenia. Podkreślali również konieczność noszenia znaczków odblaskowych. Uczniowie mieli możliwość przećwiczenia prawidłowego postępowania w przypadku ataku psa. Spotkanie z policjantami uwrażliwiło uczniów na zachowanie szczególnej ostrożności i niebagatelizowanie nawet najmniejszych zagrożeń. 4 października 2012 r przeprowadzono próbny alarm ewakuacyjny. Uczniowie i nauczyciele poruszali się drogami ewakuacyjnymi i sprawnie opuścili budynek szkoły. Wszystkie osoby znajdujące się na terenie placówki właściwie zareagowały na sygnał alarmowy. Od 10 do 13 grudnia 2012 r słuchacze kierunku Ratownik Medyczny Akademickiej Szkoły Policealnej przy Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży wraz z opiekunami przeprowadzili w klasach I - VI zajęcia dotyczące następujących zagadnień:

    - rozpoznawanie i identyfikowanie zagrożeń,
    - sposoby wzywania pomocy i komunikowania o zdarzeniu,
    - zawartość apteczki i posługiwanie się nią,
    - diagnozowanie stanu osoby poszkodowanej,
    - sposoby, schematy postępowania przy udzielaniu pierwszej pomocy przy skaleczeniach, utracie przytomności, zadławieniu.

    Pod okiem ratowników uczniowie ćwiczyli, jak pomóc koledze, który zakrztusił się, ma krwotok z nosa, skaleczył się, stracił przytomność. Wykonywali masaż serca i sztuczne oddychanie z wykorzystaniem fantomów, układali poszkodowanego w pozycji bezpiecznej. Uświadomili uczniom, że takie sytuacje mogą mieć miejsce każdego dnia, zarówno w domu, jak i w szkole czy na ulicy i wystarczy jeden gest, który ratuje życie. 18 marca 2013 roku we wszystkich klasach czwartych odbyły się eliminacje konkursu "Bezpieczna szkoła - bezpieczny uczeń: pierwsza pomoc". Spośród uczestników wyłoniono 3-osobowe reprezentacje do konkursu międzyklasowego, który odbył się 20 marca 2013 roku. Uczniowie wykazali się szeroką wiedzą nt. udzielania pierwszej pomocy w sytuacjach niebezpiecznych. Laureaci konkursu zostali uhonorowani pamiątkowymi dyplomami.

    W kwietniu 2013 roku jest ustalone również spotkanie z funkcjonariuszami Państwowej Straży Pożarnej, na którym zostaną omówione zasady zachowania w czasie pożarów. Takie spotkania w naszej szkole odbywają się cyklicznie.

     

    Załączniki:
    Sprawozdanie z próbnej ewakuacji Regulamin konkursuProtokół z konkursu

     

    W ramach programu "Bezpieczna szkoła, bezpieczny uczeń" w miesiącu lutym zostało zrealizowane zadanie 5. - Przeprowadzenie konwersatoriów na temat: Tytoń, narkotyki i dopalacze. Zajęcia przeprowadzono wśród uczniów klas I-III oraz w dwu grupach sześciolatków. Wychowawcy otrzymali, opracowany przez nauczycieli - koordynatorów zadania, scenariusz zajęć wraz z załącznikami - prezentacja multimedialna i mini wykład.

    Celem zajęć było dostarczenie podstawowych wiadomości o tytoniu, narkotykach i innych substancjach oraz ich wpływie na ludzki organizm, a także ujawnienie nieprawidłowych przekonań na ich temat. Wykorzystując metodę aktywną, jaką jest "burza mózgów" uczniowie zastanawiali się nad zagadnieniem "Co ludzie robią, aby czuć się dobrze i mieć zadowolenie z życia?" Podane propozycje podzielono na dwie grupy: pierwsza- naturalne metody uzyskiwania zadowolenia z życia, druga - chemiczne sposoby poprawy samopoczucia. W dalszej części nauczyciele wygłosili mini wykład na temat powstawania chemicznej pułapki i przedstawili multimedialną prezentację. Z kolei, pracując w grupach, uczniowie sporządzili listę własnych naturalnych sposobów radzenia sobie z problemami. Ostatnim ogniwem zajęć było wykonanie prac plastycznych nt. "Co zamiast uzależnień". Dowodziły one, iż uczniowie znają właściwe sposoby na trudne chwile.

    Irena Siwek
    Węgrowska Izabela

     

    Scenariusz zajęć

    Mini wykład nt. powstawania chemicznej pułapki

    Prezentacja

     

     

    W oparciu o harmonogram konkursu "Bezpieczna Szkoła-Bezpieczny Uczeń" w lutym 2013r. na lekcjach wychowawczych odbyły się konwersatoria poświęcone powyższej problematyce. Zespół nauczycieli powołany do wykonania zadania 5., opracował scenariusz lekcji, który został przyjęty do realizacji przez wychowawców klas IV-VI. Głównym celem zajęć było przedstawienie zagrożeń płynących z używania substancji psychoaktywnych oraz zapoznanie uczniów ze sposobem radzenia sobie z presją rówieśników i otoczenia. Realizacje zadania rozpoczęto od zapoznania uczniów z tematyką konwersatoriów, w formie powiedzenia "Z kim przystajesz, takim sie stajesz". Następnie po krótkim omówieniu tematu przez nauczyciela, uczniowie zostali podzieleni na trzy grupy, według następujących zadań:

    1. Dlaczego papierosy nam szkodzą i dlaczego coraz młodsi sięgają po nie?
    2. Dlaczego alkohol nam szkodzi i dlaczego coraz młodsi sięgają po niego?
    3. Dlaczego narkotyki i dopalacze nam szkodzą? Dlaczego młodzi ludzie sięgają po nie?

    Wykorzystując metodę aktywną, "burzę mózgów", uczniowie mieli za zadanie przeanalizowanie problemów oraz zaprezentowanie swoich przemyśleń na forum klasy. Po wykonaniu tego zadania wraz z nauczycielem omówili przyczyny sięgania po używki. Poznali pojęcie asertywności oraz wypełnili krótką ankietę "Sprawdź, czy jesteś asertywny" (analiza wybranych ankiet znajduje się w załączniku). Dodatkowo uczniowie odgrywali scenki pokazujące postawę asertywną. Celem dram było pokazanie, że można mówić Nie bez lęku i poczucia winy, zawsze można być sobą. Poprzez krótką prezentacje multimedialną "Palenie szkodzi zdrowiu" uczniowie poznali zgubne skutki nałogów. Efektem przeprowadzonych wśród uczniów konserwatoriów są plakaty (eksponowane w klasach), rymowanki, listy otwarte do społeczności szkolnej na temat szkodliwości używek(papierosów, alkoholu, narkotyków i dopalaczy). Najciekawsze prace literackie będą zamieszczone w gazetce szkolnej "Strzał w 10".

     

    Prezentacja

    Karolina Jankowska,
    Karolina Kołakowska,
    Jolanta Siwik

    • Realizacja zadania nr 7: Mój przyjaciel jest inwalidą - jak kształtować postawy akceptujące niepełnosprawność

    W ramach realizacji zadania siódmego przeprowadzono wśród uczniów naszej szkoły zajęcia poszerzające wiedzę o niepełnosprawności. Odbyło się 38 konserwatoriów, w których uczestniczyło około 800 uczniów. Celem zajęć było poznanie rodzajów niepełnosprawności, uwrażliwienie uczniów na pomoc osobom niepełnosprawnym i kształtowanie postawy akceptacji. Zadaniem uczniów było wskazać sposoby udzielania pomocy osobom o określonych niepełnosprawnościach. W czasie zajęć prowadzone były dyskusje na temat rodzajów niepełnosprawności. W trakcie przeprowadzonych ćwiczeń można było zauważyć postawę akceptacji i chęci niesienia pomocy niepełnosprawnym kolegom. Wszyscy uczniowie wykonali w grupach plakaty, swoją treścią uwrażliwiające na obecność osób potrzebujących pomocy.Dzieci młodsze układały hasło z rozsypanki wyrazowej „Razem możemy więcej” oraz wykonały ilustracje w jaki sposób pomagam osobie niepełnosprawnej. W klasach starszych uczniowie odgrywali też scenki dramowe, przedstawiające uczniów niepełnosprawnych w warunkach szkolnych. W ten sposób sprawni uczniowie doświadczali problemów jakie napotykają ich niepełnosprawni koledzy w szkole ze względu na swoją niepełnosprawność. Podczas realizacji zadania siódmego można było zauważyć, że uczniowie niepełnosprawni oczekują od swoich kolegów akceptacji, przyjaźni, tolerancji i pomocy w szczególnych sytuacjach.

    Wszystkie działania podjęte w zakresie zadania siódmego świadczą o tym, że społeczność naszej szkoły jest świadoma faktu, że wśród kolegów i przyjaciół są osoby niepełnosprawne i w pełni akceptują ich obecność.


    Przeprowadzenie szkolnego konkursu nt. Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi (nauczyciel-uczeń, dziecko-rodzina, koledzy w miejscu zamieszkania, osiedlu, miejscowości).

    W listopadzie 2012r. zostały przeprowadzone w klasach 0-III zajęcia nt. Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi (nauczyciel - uczeń, dziecko - rodzina, koledzy w miejscu zamieszkania, osiedlu miejscowości)? według wcześniej opracowanego scenariusza. ZAŁ. 1 Celem zajęć było zapoznanie uczniów z potrzebami, normami, regułami i zasadami, które muszą panować między ludźmi, aby poprawić ich relacje ze środowiskiem oraz uświadomić im cechy dobrej komunikacji, przypomnienie zasad właściwego postępowania w różnych sytuacjach oraz poszukiwanie sposobów na rozwiązanie problemów w stosunkach międzyludzkich. Zajęcia ukierunkowane były na poprawę relacji między ludźmi w szkole, rodzinie, miejscu zamieszkania czy grupie rówieśniczej. Dzieci pracowały w grupach, zastanawiały się co powinno zmienić się, z punktu widzenia ucznia w szkole, rodzinie, otoczeniu. Uczniowie zaprezentowali swoje wnioski. Stwierdzili, że w dobrych relacjach międzyludzkich najważniejsze są: wzajemny szacunek, miłość, przyjaźń, koleżeństwo, tolerancja, pomoc, wspólne spędzanie wolnego czasu.

    Po przeprowadzonych zajęciach dzieci zostały zapoznane z regulaminem konkursu plastycznego Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi ( nauczyciel - uczeń, dziecko - rodzina, koledzy w miejscu zamieszkania, osiedlu miejscowości)? ZAŁ. 2. Zainteresowanie konkursem było duże. Wpłynęło 76 prac plastycznych. Komisja konkursowa wyłoniła zwycięzców, a nagrodzone i wyróżnione prace zostały umieszczone w galerii prac. Zwycięzcy otrzymali, podczas świątecznego apelu, słodkie upominki i pamiątkowe dyplomy.ZAŁ.3.

    WYNIKI KONKURSU PLASTYCZNEGO W KLASACH 0-III:
    I miejsce - Aleksandra Borawska uczennica klasy OA
    II miejsce - Albert Głębocki uczeń klasy IID
    III miejsce - Paulina Obrycka uczennica klasy IID.

    WYRÓŻNIENIA:
    Iza Czajkowska z klasy IIA
    Filip Andryszczyk z klasy IIIC

    Agnieszka Gronwald

    Załączniki: scenariusz,   regulamin konkursu,   dyplom

     

    Konkurs literacki dla klas IV - VI

    Uczniowie klas IV - VI wzięli udział w literackim konkursie pod hasłem "Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie, Twoim otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi".

    Osoby odpowiedzialne za przeprowadzenie konkursu zaproponowały uczniom wypowiedzenie się w tej ważnej sprawie w różnych formach wypowiedzi. Można było napisać wiersz, list, kartkę z pamiętnika, opowiadanie, skonstruować regulamin zachowania uczniów w szkole, sporządzić notatkę w punktach lub metaplan.

    Konkurs cieszył się sporym zainteresowaniem.
    Komisja konkursowa postanowiła nagrodzić następujących uczniów klas IV - VI:
    I nagroda w kategorii wiersz - Agata Piaszczyńska klasa VI F (op. K. Koziatek)
    I nagroda w kategorii kartka z pamiętnika - Klaudia Korytkowska klasa V D (op. D. Żbikowska)
    oraz Paulina Rabek klasa V F (op. W. Domalewska)
    I nagroda w kategorii metaplan - Julia Kozłowska klasa V F (op. W. Domalewska)
    I nagroda w kategorii regulamin - Weronika Wierciszewska klasa IV D (op. M. Bieniecka)
    Wyróżnienia otrzymują uczniowie:
    Patrycja Mocarska kl. IV D (op. M. Bieniecka)
    Oskar Konichał kl. V D (op. D. Żbikowska)
    Joanna Pogroszewska kl. VI F (op. K.Koziatek)
    Konrad Nawrotek kl. VD (op. D. Żbikowska)
    Mateusz Krakowiecki kl. VI F (op. K. Koziatek)
    Nikola Bagińska kl. V F (op. W. Domalewska)
    Laura Bednarska kl. IV D (op. M. Bieniecka)

    Wszyscy uczniowie dostrzegają potrzebę zmiany postępowania swoich rówieśników. Podsuwają ciekawe propozycje działań, które mogą poprawić stosunki między ludźmi w różnych środowiskach. Podkreślają, że wiele zależy od nich samych.

    Koordynatorki działań:
    Mirosława Bieniecka
    Wiesława Domalewska
    Irena Kowalewska

    Nagrodzone prace

     

    Między ludźmi
    Agata Piaszczyńska kl. VI F
    Aby poprawić między ludźmi relacje
    Trzeba dużo rozmów i otwartości.
    Każdy ma swoje racje
    Ale nic nie zmieni się bez szczerości.
    Czy to w szkole,
    Czy to w domu
    Każdy ma w życiu swoją rolę
    I niełatwo jest ufać byle komu.
    Musimy być otwarci,
    Chętni do pomocy.
    Wtedy jesteśmy więcej warci
    I nie stosujemy przemocy.
    Z koleżanką czy z kolegą
    Można śmiać się i rozrabiać,
    Ale zawsze z taktem i rozwagą,
    Aby nie krzywdzić, a częściej pomagać.
    W szkole z nauczycielem
    konwersacja może być,
    wcale nie trzeba być jego wielbicielem,
    ale szacunek i sympatię wskazane mieć.
    W domu zmieniać nic nie trzeba,
    tata, mama, siostra, ja.
    Każdy kocha, lubi i szanuje,
    Humor wciąż nam dopisuje.

    Bądźmy dobrzy i serdeczni!

     

    Kartka z pamiętnika
    Klaudia Korytkowska kl. V D

    Sobota, 10 listopada 2012 r.

    Rany Julek! Jeszcze czegoś takiego nigdy nie widziałam! Dzisiaj, gdy prędko szłam do sklepu po świeże pieczywo, zauważyłam, jak chłopiec w niebieskiej bluzie skrada się za rogiem pobliskiego bloku. Zaniepokoiło mnie to. Po chwili nastolatek podbiegł do starszej, schorowanej pani i błyskawicznie wyrwał jej brązową torebkę. Zdenerwowana kobieta zaczęła głośno krzyczeć, ale nikt nie zwracał na nią szczególnej uwagi. Szybko otrząsnęłam się i pognałam co tchu we piersi za złodziejem. Niestety, nie udało mi się go dogonić.

    Nie mogłam tego znieść! Gotowałam się ze złości. Jak taki młody człowiek mógł się tak haniebnie zachować?! Gdzie byli ludzie, którzy mogli pomóc poszkodowanej? Rozmyślałam nad tym całe popołudnie i nie mogłam znaleźć sensownego wytłumaczenia. Rozmyślaniom nie było końca. Nie mogłam się na niczym skupić, a już na pewno na nauce.

    Nadszedł wieczór. Mama zawołała mnie na kolację. Na stole stał talerz z kanapkami, które pyszniły się czerwienią pomidora, aż poczułam głód. Kiedy je ze smakiem zajadałam, zrozumiałam, że napastnik mógł być głodny, a nie miał pieniędzy na jedzenie.

    Kładę się spać, ale poranne zdarzenie ciągle nie daje mi spokoju. Dlaczego nikt się tym atakiem na staruszkę nie zainteresował? Może są takie dzieci, które nie mają co jeść i same muszą sobie radzić. Uświadomiłam sobie w tym momencie, że mogę w szkole dzielić się posiłkiem, mogę brać jedno jabłko więcej i dać je potrzebującemu. Małym dzieciom podaruję moje niezniszczone zabawki, aby miały się czym bawić. Czasami, jeżeli zgodzi się mama, zaproszę kogoś z potrzebujących do domu na obiad. Oddam im moje książki, żeby mogły się uczyć. Na pewno tak zrobię. Mam nadzieję, że to coś zmieni, że ludzie będą zadowoleni.

     

    Kartka z pamiętnika
    Paulina Rabek kl. V F

    Piątek, 24 listopada

    Drogi pamiętniku!

    Dzisiaj pierwszą lekcją był język polski. Po dzwonku na lekcję wszystko zaczęło się od nowa. Wiktoria, jak zwykle, spóźniła się, a przy biurku nauczycielki była kolejka osób zgłaszających nieprzygotowanie do zajęć, a pani przecież zadała tylko jedno ćwiczenie! Ala z Adą zaczęły rozmawiać. Wszyscy krzyczeli. No i skończyło się na tym, że pani strasznie się na nas zdenerwowała.

    Och, pamiętniku! Jak ja bym chciała, żeby wszystko było tak, jak być powinno. Przede wszystkim moi koledzy mogliby zmienić swoje podejście do nauki. Pokazałabym im, że to wcale nie jest takie straszne, wziąć zeszyt i nauczyć się na kartkówkę. Miło by było naszej pani, jakby wszyscy przyszli o czasie na lekcję i zaczęli odrabiać prace domowe. Przyjemniej by się nam też pracowało, gdyby nikt nie rozmawiał, no chyba, że pani poprosi do odpowiedzi.

    Zapomniałam o najważniejszym, czyli o przygotowaniu do lekcji. Na języku polskim można mieć trzy nieprzygotowania w ciągu semestru. Nasza pani rozumie, że może się komuś zdarzyć raz zapomnieć zeszytu albo ćwiczeń, ale nie sześć czy siedem razy. Moim zdaniem, każdy uczeń powinien spakować się do szkoły wieczorem. Kiedy pakujesz się rano, łatwo czegoś zapomnieć, a tak spakujesz się wieczorem (oczywiście po odrobieniu lekcji) i wtedy niczego nie zapomnisz.

    Bardzo chciałabym, żeby nasza lekcje wyglądały tak: wszyscy wchodzimy cichutko do klasy i zajmujemy swoje miejsca. Witamy się z panią i nikt nie podchodzi, by powiedzieć, że czegoś nie ma. Nikt nie rozmawia na lekcji, nauczycielka jest wesoła i uśmiechnięta i od razu wszystkim jest milej.

    Pamiętniku, to jest moje marzenie, które może się spełnić, ale musimy się barrrdzo postarać.

     

    Regulamin zasad obowiązujących w klasie….
    Weronika Wierciszewska kl. IV D

    1. Uczeń kłania się nauczycielom i wszystkim pracownikom szkoły oraz odnosi się do nich z szacunkiem. Używa zwrotów grzecznościowych.
    2. Strój i wygląd uczniowski ma być schludny, przyzwoity i skromny.
    3. Uczeń nie chodzi w szkole w kurtce i w nakryciu głowy.
    4. Na lekcjach nie pije, nie je, nie żuje gumy.
    5. Podczas zajęć ma wyłączony telefon komórkowy ( w sytuacjach wyjątkowy nauczyciel może odwołać zakaz).
    6. Uczniowie nie manifestują swoich uczuć w sposób demonstracyjny.
    7. Uczniowie nie tolerują i nie przejawiają zachowań agresywnych. Bicie, obrażanie, poniżanie i szykanowanie innych są zabronione.
    8. Uczniowie unikają niebezpieczeństwa, przestrzegają zakazu opuszczania szkoły.
    9. Uczeń nie przeklina, nie używa wulgaryzmów, nie krzyczy, panuje nad emocjami. Jest uprzejmy wobec dorosłych i rówieśników.
    10. Uczeń nie pali, nie pije i nie używa innych środków psychoaktywnych w szkole i poza nią. Nie namawia do tego innych.
    11. Uczniowie dbają o porządek i higienę osobistą.
    12. Uczniowie nie eksponują posiadanych dóbr materialnych i nie oceniają innych na ich podstawie.
    13. Szkoła jest miejscem, gdzie przestrzega się prawo.

     

    Metaplan - Julia Kozłowska kl. V f

    Załączniki: Regulamin konkursuDyplom

     

    Back to Top