• Realizacja zadania nr1: Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel.
  • HARMONOGRAM DZIAŁAŃ KL. I - III

    1. Nawiązywanie kontaktów ze środowiskiem lokalnym:
    - spotkanie z P. Hanka Gałązką - radną miasta Łomża
    - spotkanie z P. mecenas Wiesławą Kozikowską
    2. Opracowanie scenariusza zajęć przybliżających wiedzę na temat Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel.
    3. Opracowanie testu sprawdzającego zrozumienie tematu dla klas I i dla II - III.
    4. Realizacja projektu ,, Polska - moja Ojczyzna"
    5. Przeprowadzenie klasowych debat na temat: Czy jesteśmy obywatelami naszego państwa, członkami społeczeństwa, przestrzegamy prawa?
    6. Opracowanie sprawozdania z realizacji zadania.

    Spotkanie z P. Hanką Gałązką - radną miasta Łomża

    Aby lepiej zrozumieć funkcjonowanie państwa uczniowie dwóch klas trzecich mieli możliwość spotkania z Radną - Panią Hanką Gałązka. Przed spotkaniem ustaliliśmy listę pytań, które dzieci chciały zadać. Pani Hanka Gałązka miło powitała nas w sali Urzędu Miasta, w której odbywają się obrady radnych. Nasze pytania bardzo pasowały do tego miejsca, a atmosfera panująca w czasie spotkania pozwoliła jego małym uczestnikom poczuć ważność omawianych tu spraw. Bo właśnie o pracę radnych i pracę Prezydenta miasta pytały dzieci, ale też o zaangażowanie obywateli Łomży w życie miasta. Pani Hanka Gałązka w ciekawy sposób pomogła ,, małym obywatelom " pojąć na czym polega praca prezydenta miasta i w jaki sposób w tej pracy uczestniczą radni, a także społeczeństwo. Po takiej ciekawej lekcji łatwiej było zrozumieć dzieciom w jaki sposób działa nasze państwo, jak tworzone jest obowiązujące w nim prawo, jak obywatele mogą korzystać z tego prawa, ale też jak go współtworzyć. Ola z klasy III A po tej wycieczce napisała: ,,Dzisiaj byliśmy w Urzędzie Miasta. Spotkanie z Panią Hanką Gałązka odbyło się w sali konferencyjnej. Poznaliśmy osobę, która pracuje dla dobra naszego miasta. Dowiedziałam się, że radni to osoby, które reprezentują społeczeństwo i pracują po to, aby nasze miasto zmieniało się na lepsze."

    Renata Opyrchał


    Spotkanie z P. mecenas Wiesławą Kozikowską

    Tam pani mecenas Wiesława Kozikowska w Sali rozpraw wystąpiła z prelekcją dla dzieci nt funkcjonowania, roli i zachowania w sądzie. Rozmawiała z dziećmi o prawach i obowiązkach obywatelskich i instytucjach służących kontrolowaniu porządku publicznego. Dzieci dowiedziały się, kim jest świadek w sądzie - to osoba, która coś widziała ważnego, lub wie o czymś, co się zdarzyło. Jej rolą jest opowiedzenie o tym sądowi. Sędzia chcąc dokonać sprawiedliwej oceny osób, musi mieć jak najwięcej informacji dotyczących zdarzenia. Dlatego musi osobiście spotkać się ze świadkiem w sądzie. Kto jest kim w sądzie? Pani mecenas pokazała dzieciom stół sędziowski, krzesło sędziego i miejsce ławników. Opowiedziała o roli poszczególnych osób biorących udział w rozprawie. Sędzia - pełni decydująca rolę, ławnicy - zadają świadkom pytania, protokolant - dokładnie zapisuje to, co mówią świadkowie i inne osoby. Następnie zapoznała (pani mecenas) z rola prokuratora (oskarżyciel) i adwokata (obrońca). Dzieci dowidziały się, że w trakcie rozprawy sądowej, mówiąc cokolwiek do sędziów używa się sformułowania "wysoki sądzie" i to, że świadkowi, który nie ukończył 18 lat zawsze towarzyszy psycholog. Po prelekcji dzieci przymierzyły togi. Szczególnie zainteresował je gruby łańcuch z orłem. Dowiedziały się, że noszący go sędzia jest przedstawicielem państwa polskiego upoważnionym do osądzania o winie i karze oskarżonego. Dzieci dowiedziały się, że prawo gwarantuje młodym świadkom specjalne warunki przesłuchania: jednorazowe przesłuchanie, obecność psychologa w trakcie przesłuchania i to, że tacy świadkowie są przesłuchiwani poza rozprawą, zazwyczaj w przyjaznym pokoju przesłuchań. Na koniec dzieci zwiedziły budynek sądu.

    Barbara Sobocińska

    Scenariusz zajęć: Pod wspólnym dachem, ojczystym niebem

    * Test klas I /* Test klas II i III /*Prezentacja "Prawa człowieka /*Prezentacja "Państwo, prawo, obywatel, społeczeństwo

    Realizacja projektu "Polska - moja Ojczyzna"

    W programie ,,Bezpieczna szkoła, bezpieczny uczeń" klasy I - III realizowały zadanie nr 1 Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel . W ramach tego zadania nauczycielki: Renata Opyrchał, Jolanta Grabowska, Barbara Sobocińska oraz Dorota Zalewska przygotowały zajęcia na temat: Pod wspólnym dachem, ojczystym niebem". Uczniowie definiowali pojęcia z zakresu edukacji obywatelskiej: państwo, prawo, społeczeństwo i obywatel. W trakcie zajęć kształtowano uczucia i postawy patriotyczne. Dzieci otrzymały karty pracy, które były zróżnicowane pod względem trudności w zależności od pionu klasy. Rozwiązywały rebusy. Podczas pracy w grupach przygotowały się do debaty ,, Czy jestem członkiem społeczeństwa i obywatelem państwa? Korzystały z Konstytucji RP, Słowników języka polskiego. Na koniec zajęć w każdej klasie przeprowadzono test sprawdzający.

    Jolanta Grabowska

    "Ciekawa lekcja w naszej klasie"

    Do tych zajęć przygotowywaliśmy się w domu, przez kilka dni. W grupach opracowywaliśmy zadania, które podała nam pani. Ja miałam narysować mapę Polski, zaznaczyć jej sąsiadów, dawne i obecną stolicę.
    Wreszcie nadszedł piątek i lekcja ,,Polska - moja Ojczyzna". Najpierw każda grupa prezentowała swoją pracę ( mapy, zdjęcia, plakaty ) i zdobyte wiadomości. Naprawdę dobrze wszyscy przygotowali się. Pozostali uczniowie uważnie słuchali kolegów. Później nasze prace umieściliśmy na klasowej gazetce. Ozdabiają naszą salę i pomagają zapamiętać ważne informacje.
    To była inna lekcja. Najczęściej to pani uczy nas wszystkiego, ale tę lekcję w części prowadziłam ja, a także moje koleżanki i koledzy. Tak wszyscy wspólnie uczyliśmy się o naszej Ojczyźnie i dlatego to była ciekawa lekcja.

     

    Sprawozdanie z debaty "Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel

    W pierwszym tygodniu listopada w naszej szkole w klasach I -III w ramach programu "Bezpieczna szkoła, bezpieczny uczeń" odbyły się debaty nt. " Państwo , prawo, społeczeństwo, obywatel". Głównym ich celem było definiowanie i rozumienie wymienionych pojęć z zakresu edukacji obywatelskiej oraz kształtowanie postaw i uczuć patriotycznych. Debaty zostały poprzedzone zajęciami pt. "Pod wspólnym dachem, ojczystym niebem" . Na początku ich odbyła się prezentacja multimedialna , podczas której uczniowie przypomnieli sobie i wzbogacili wiadomości dotyczące nazwy naszej ojczyzny, symboli narodowych , stolicy i władzy. Zostali też wprowadzeni w dość trudne pojęcia dotyczące naszego państwa tj. społeczeństwo, prawo , czy obywatel. Następnie odbyła się praca w grupach. Zadaniem uczniów było zebranie informacji i określeń objaśniających poszczególne pojęcia oraz spisanie ich na arkuszach. Każda grupa opracowywała inne hasło: państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel. Uczniowie gromadzili informacje na podstawie własnej wiedzy ogólnej oraz zgromadzonych w klasie materiałów według podanych pytań pomocniczych:

    Państwo
    Jak nazywa się państwo, w którym żyjesz?
    Kto i co tworzy państwo?
    Jakie informacje o państwie znajdziesz w konstytucji?
    Czym jest państwo dla mieszkańców/ dla Ciebie?
    Kto jest najważniejszy w naszym państwie?

    Prawo
    Co to jest prawo?
    Kto tworzy prawo w szkole, w klasie, a kto w państwie?
    Co to znaczy "mieć prawo do czegoś"?
    Jakie słowa kojarzą się ze słowem "prawo"?

    Obywatel
    Kto to jest obywatel?
    W jaki sposób staje się obywatelem?
    Czy każdy może być obywatelem Polski?
    Jakie są prawa i obowiązki obywatela?

    Społeczeństwo
    Kto tworzy społeczeństwo?
    Co to znaczy " być członkiem społeczeństwa"?
    Co łączy społeczeństwo?
    Do jakich społeczności należysz?
    Kto jest najważniejszy w społeczeństwie?

    Po zakończonej pracy liderzy grup reprezentowali wyniki pracy. W dalszej części odbyła się debata klasowa : Czy jestem członkiem społeczeństwa i obywatelem prawa?. Uczniowie brali czynny udział w dyskusji i okazywali duże zainteresowanie tematem. Zaprezentowali argumenty ,,za" i ,,przeciw". Na koniec podsumowali wyniki debaty i spisali wnioski.Przeprowadzone zajęcia oraz debata wzbudziły wiele pozytywnych emocji wśród uczniów zachęcając ich do zainteresowania się sprawami regionu i kraju. Stworzyły możliwość wypowiadania własnych poglądów w wielu ważnych sprawach oraz konfrontacji własnego zdania z sądami innych osób. Przede wszystkim jednak zwróciły uwagę uczniów na ich rolę w życiu państwa i odpowiedzialność za losy ojczyzny.

     

    HARMONOGRAM DZIAŁAŃ KL. IV - VI

    1. Opracowanie scenariusza zajęć przybliżających wiedzę na temat Rola państwa prawa w życiu obywateli.
    2. Opracowanie testu sprawdzającego zrozumienie tematu dla klas IV-VI.
    3. Przeprowadzenie klasowych debat na temat Rola państwa prawa w życiu obywateli.
    4. Nawiązanie kontaktów ze środowiskiem lokalnym:
    - spotkanie z Przewodniczącą Komisji Bezpieczeństwa i Porządku - panią Alicją Agatą Gołaszewską
    5. Opracowanie sprawozdania z realizacji zadania.

    Załączniki:
    Konspekt debaty klasowej nt. Rola państwa w życiu obywateli / Test dla kl. IV - VI

    W ramach programu "Bezpieczna szkoła, bezpieczny uczeń" klasy IV-VI zrealizowały zadanie nr 1 Rola państwa prawa w życiu obywateli, do którego materiały opracowały p. B. Obrycka i p. I Ramatowska.

    Debata klasowa


    Na godzinach do dyspozycji wychowawcy klasowego odbyły się zajęcia i debaty klasowe poświęcone temu zagadnieniu. Uczniowie pracując w grupach i indywidualnie definiowali pojęcia: państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel. Korzystając z różnych źródeł informacji: fragmentów Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, słowników, encyklopedii, dzieci dowiadywały się jakie jest znaczenie tych słów. Następnie samodzielnie wyciągały wnioski dotyczące znaczenia państwa, prawa, przepisów konstytucji w ich życiu. Dowiedziały się, jaka jest struktura władz naszego państwa, jakie funkcje sprawuje prezydent, sejm i senat oraz rząd z premierem na czele. Uświadomiły sobie, czym jest społeczeństwo obywatelskie na podstawie analizy funkcji władz lokalnych naszego miasta. Uczniowie mieli okazję poznać prawa i obowiązki każdego obywatela, w tym ucznia i dziecka oraz dokumenty je gwarantujące. Dowiedzieli się czym są naród i społeczeństwo, że nie są to pojęcia znaczeniowo równorzędne. Wzbogacili swoją wiedzę na temat naszej Ojczyzny, jej symboli narodowych. Dzięki temu uświadomili sobie co znaczy być Polakiem- patriotą we współczesnym świecie.

    Uczniowie pracowali w grupach. Każda z nich otrzymała inne zadanie. Zbierali informacje na temat haseł: państwo, prawo, obywatel, społeczeństwo. Korzystali przy tym z pytań pomocniczych. Następnie grupy dokonały prezentacji efektów swojej pracy i odbyła się debata na temat: Czy czujemy się obywatelami Rzeczpospolitej Polskiej?

    Podsumowując zajęcia wychowawcy uświadomili uczniom, że bycie obywatelem w państwie prawa oznacza konieczność podporządkowania się obowiązującemu systemowi prawnemu: "dura lex, sed lex", ale z prawem konstruktywnego krytykowania i korygowania go. Następnie w klasach przeprowadzone zostały konkursy pod hasłem Rola państwa prawa w życiu obywateli.

    Beata Obrycka
    Izabela Ramatowska


    Spotkanie z P. Alicją Agatą Gołaszewską - Przewodniczącą Komisji Bezpieczeństwa i Porządku

    W ramach programu Bezpieczna szkoła ,bezpieczny uczeń w listopadzie 2012r. wraz z opiekunami p. B. Obrycką i p. K. Koziatek udaliśmy się do Urzędu Miejskiego w Łomży na spotkanie z Przewodniczącą Komisji Bezpieczeństwa i Porządku - p. Alicją Agatą Gołaszewską. Poznaliśmy poszczególne wydziały oraz równorzędne jednostki organizacyjne, a także zwiedziliśmy nową część ratusza. Spotkaliśmy się z prezydentem miasta p. Mieczysławem Czerniawskim. Wysłuchaliśmy p. przewodniczącej, która przekazała nam informacje dotyczące bezpieczeństwa w naszym mieście. Mieliśmy możliwość wcielenia się w rolę radnych miasta i podejmowaliśmy próby rozwiązywania problemów dotyczących Łomży. Zadawaliśmy też pytania dotyczące bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Mieliśmy możliwość uzyskania informacji, do kogo należy zwrócić się o pomoc w sytuacji zagrożenia. Pytaliśmy jakie są procedury postępowania.

    Myślimy, że ta nietypowa lekcja wiele nas nauczyła.

    Samorząd Uczniowski

     

    Back to Top