HARMONOGRAM DZIAŁAŃ KL. I - III
1. Nawiązywanie kontaktów ze środowiskiem lokalnym:
- spotkanie z P. Hanka Gałązką - radną miasta Łomża
- spotkanie z P. mecenas Wiesławą Kozikowską
2. Opracowanie scenariusza zajęć przybliżających wiedzę na temat Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel.
3. Opracowanie testu sprawdzającego zrozumienie tematu dla klas I i dla II - III.
4. Realizacja projektu ,, Polska - moja Ojczyzna"
5. Przeprowadzenie klasowych debat na temat: Czy jesteśmy obywatelami naszego państwa, członkami społeczeństwa, przestrzegamy prawa?
6. Opracowanie sprawozdania z realizacji zadania.
Spotkanie z P. Hanką Gałązką - radną miasta Łomża
Renata Opyrchał
Spotkanie z P. mecenas Wiesławą Kozikowską
Barbara Sobocińska
Scenariusz zajęć: Pod wspólnym dachem, ojczystym niebem
* Test klas I /* Test klas II i III /*Prezentacja "Prawa człowieka /*Prezentacja "Państwo, prawo, obywatel, społeczeństwo
Realizacja projektu "Polska - moja Ojczyzna"
Jolanta Grabowska
"Ciekawa lekcja w naszej klasie"
Do tych zajęć przygotowywaliśmy się w domu, przez kilka dni. W grupach opracowywaliśmy zadania, które podała nam pani. Ja miałam narysować mapę Polski, zaznaczyć jej sąsiadów, dawne i obecną stolicę.
Wreszcie nadszedł piątek i lekcja ,,Polska - moja Ojczyzna". Najpierw każda grupa prezentowała swoją pracę ( mapy, zdjęcia, plakaty ) i zdobyte wiadomości. Naprawdę dobrze wszyscy przygotowali się. Pozostali uczniowie uważnie słuchali kolegów. Później nasze prace umieściliśmy na klasowej gazetce. Ozdabiają naszą salę i pomagają zapamiętać ważne informacje.
To była inna lekcja. Najczęściej to pani uczy nas wszystkiego, ale tę lekcję w części prowadziłam ja, a także moje koleżanki i koledzy. Tak wszyscy wspólnie uczyliśmy się o naszej Ojczyźnie i dlatego to była ciekawa lekcja.
Sprawozdanie z debaty "Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel
W pierwszym tygodniu listopada w naszej szkole w klasach I -III w ramach programu "Bezpieczna szkoła, bezpieczny uczeń" odbyły się debaty nt. " Państwo , prawo, społeczeństwo, obywatel". Głównym ich celem było definiowanie i rozumienie wymienionych pojęć z zakresu edukacji obywatelskiej oraz kształtowanie postaw i uczuć patriotycznych. Debaty zostały poprzedzone zajęciami pt. "Pod wspólnym dachem, ojczystym niebem" . Na początku ich odbyła się prezentacja multimedialna , podczas której uczniowie przypomnieli sobie i wzbogacili wiadomości dotyczące nazwy naszej ojczyzny, symboli narodowych , stolicy i władzy. Zostali też wprowadzeni w dość trudne pojęcia dotyczące naszego państwa tj. społeczeństwo, prawo , czy obywatel. Następnie odbyła się praca w grupach. Zadaniem uczniów było zebranie informacji i określeń objaśniających poszczególne pojęcia oraz spisanie ich na arkuszach. Każda grupa opracowywała inne hasło: państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel. Uczniowie gromadzili informacje na podstawie własnej wiedzy ogólnej oraz zgromadzonych w klasie materiałów według podanych pytań pomocniczych:
Państwo
Jak nazywa się państwo, w którym żyjesz?
Kto i co tworzy państwo?
Jakie informacje o państwie znajdziesz w konstytucji?
Czym jest państwo dla mieszkańców/ dla Ciebie?
Kto jest najważniejszy w naszym państwie?
Prawo
Co to jest prawo?
Kto tworzy prawo w szkole, w klasie, a kto w państwie?
Co to znaczy "mieć prawo do czegoś"?
Jakie słowa kojarzą się ze słowem "prawo"?
Obywatel
Kto to jest obywatel?
W jaki sposób staje się obywatelem?
Czy każdy może być obywatelem Polski?
Jakie są prawa i obowiązki obywatela?
Społeczeństwo
Kto tworzy społeczeństwo?
Co to znaczy " być członkiem społeczeństwa"?
Co łączy społeczeństwo?
Do jakich społeczności należysz?
Kto jest najważniejszy w społeczeństwie?
Po zakończonej pracy liderzy grup reprezentowali wyniki pracy. W dalszej części odbyła się debata klasowa : Czy jestem członkiem społeczeństwa i obywatelem prawa?. Uczniowie brali czynny udział w dyskusji i okazywali duże zainteresowanie tematem. Zaprezentowali argumenty ,,za" i ,,przeciw". Na koniec podsumowali wyniki debaty i spisali wnioski.Przeprowadzone zajęcia oraz debata wzbudziły wiele pozytywnych emocji wśród uczniów zachęcając ich do zainteresowania się sprawami regionu i kraju. Stworzyły możliwość wypowiadania własnych poglądów w wielu ważnych sprawach oraz konfrontacji własnego zdania z sądami innych osób. Przede wszystkim jednak zwróciły uwagę uczniów na ich rolę w życiu państwa i odpowiedzialność za losy ojczyzny.
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ KL. IV - VI
1. Opracowanie scenariusza zajęć przybliżających wiedzę na temat Rola państwa prawa w życiu obywateli.
2. Opracowanie testu sprawdzającego zrozumienie tematu dla klas IV-VI.
3. Przeprowadzenie klasowych debat na temat Rola państwa prawa w życiu obywateli.
4. Nawiązanie kontaktów ze środowiskiem lokalnym:
- spotkanie z Przewodniczącą Komisji Bezpieczeństwa i Porządku - panią Alicją Agatą Gołaszewską
5. Opracowanie sprawozdania z realizacji zadania.
Załączniki:
Konspekt debaty klasowej nt. Rola państwa w życiu obywateli / Test dla kl. IV - VI
W ramach programu "Bezpieczna szkoła, bezpieczny uczeń" klasy IV-VI zrealizowały zadanie nr 1 Rola państwa prawa w życiu obywateli, do którego materiały opracowały p. B. Obrycka i p. I Ramatowska.
Debata klasowa
Na godzinach do dyspozycji wychowawcy klasowego odbyły się zajęcia i debaty klasowe poświęcone temu zagadnieniu. Uczniowie pracując w grupach i indywidualnie definiowali pojęcia: państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel. Korzystając z różnych źródeł informacji: fragmentów Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, słowników, encyklopedii, dzieci dowiadywały się jakie jest znaczenie tych słów. Następnie samodzielnie wyciągały wnioski dotyczące znaczenia państwa, prawa, przepisów konstytucji w ich życiu. Dowiedziały się, jaka jest struktura władz naszego państwa, jakie funkcje sprawuje prezydent, sejm i senat oraz rząd z premierem na czele. Uświadomiły sobie, czym jest społeczeństwo obywatelskie na podstawie analizy funkcji władz lokalnych naszego miasta. Uczniowie mieli okazję poznać prawa i obowiązki każdego obywatela, w tym ucznia i dziecka oraz dokumenty je gwarantujące. Dowiedzieli się czym są naród i społeczeństwo, że nie są to pojęcia znaczeniowo równorzędne. Wzbogacili swoją wiedzę na temat naszej Ojczyzny, jej symboli narodowych. Dzięki temu uświadomili sobie co znaczy być Polakiem- patriotą we współczesnym świecie.
Uczniowie pracowali w grupach. Każda z nich otrzymała inne zadanie. Zbierali informacje na temat haseł: państwo, prawo, obywatel, społeczeństwo. Korzystali przy tym z pytań pomocniczych. Następnie grupy dokonały prezentacji efektów swojej pracy i odbyła się debata na temat: Czy czujemy się obywatelami Rzeczpospolitej Polskiej?
Podsumowując zajęcia wychowawcy uświadomili uczniom, że bycie obywatelem w państwie prawa oznacza konieczność podporządkowania się obowiązującemu systemowi prawnemu: "dura lex, sed lex", ale z prawem konstruktywnego krytykowania i korygowania go. Następnie w klasach przeprowadzone zostały konkursy pod hasłem Rola państwa prawa w życiu obywateli.
Beata Obrycka
Izabela Ramatowska
Spotkanie z P. Alicją Agatą Gołaszewską - Przewodniczącą Komisji Bezpieczeństwa i Porządku
W ramach programu Bezpieczna szkoła ,bezpieczny uczeń w listopadzie 2012r. wraz z opiekunami p. B. Obrycką i p. K. Koziatek udaliśmy się do Urzędu Miejskiego w Łomży na spotkanie z Przewodniczącą Komisji Bezpieczeństwa i Porządku - p. Alicją Agatą Gołaszewską. Poznaliśmy poszczególne wydziały oraz równorzędne jednostki organizacyjne, a także zwiedziliśmy nową część ratusza. Spotkaliśmy się z prezydentem miasta p. Mieczysławem Czerniawskim. Wysłuchaliśmy p. przewodniczącej, która przekazała nam informacje dotyczące bezpieczeństwa w naszym mieście. Mieliśmy możliwość wcielenia się w rolę radnych miasta i podejmowaliśmy próby rozwiązywania problemów dotyczących Łomży. Zadawaliśmy też pytania dotyczące bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Mieliśmy możliwość uzyskania informacji, do kogo należy zwrócić się o pomoc w sytuacji zagrożenia. Pytaliśmy jakie są procedury postępowania.
Myślimy, że ta nietypowa lekcja wiele nas nauczyła.
Samorząd Uczniowski