W ramach programu "Bezpieczna szkoła, bezpieczny uczeń" w miesiącu lutym zostało zrealizowane zadanie 5. - Przeprowadzenie konwersatoriów na temat: Tytoń, narkotyki i dopalacze. Zajęcia przeprowadzono wśród uczniów klas I-III oraz w dwu grupach sześciolatków. Wychowawcy otrzymali, opracowany przez nauczycieli - koordynatorów zadania, scenariusz zajęć wraz z załącznikami - prezentacja multimedialna i mini wykład.

Celem zajęć było dostarczenie podstawowych wiadomości o tytoniu, narkotykach i innych substancjach oraz ich wpływie na ludzki organizm, a także ujawnienie nieprawidłowych przekonań na ich temat. Wykorzystując metodę aktywną, jaką jest "burza mózgów" uczniowie zastanawiali się nad zagadnieniem "Co ludzie robią, aby czuć się dobrze i mieć zadowolenie z życia?" Podane propozycje podzielono na dwie grupy: pierwsza- naturalne metody uzyskiwania zadowolenia z życia, druga - chemiczne sposoby poprawy samopoczucia. W dalszej części nauczyciele wygłosili mini wykład na temat powstawania chemicznej pułapki i przedstawili multimedialną prezentację. Z kolei, pracując w grupach, uczniowie sporządzili listę własnych naturalnych sposobów radzenia sobie z problemami. Ostatnim ogniwem zajęć było wykonanie prac plastycznych nt. "Co zamiast uzależnień". Dowodziły one, iż uczniowie znają właściwe sposoby na trudne chwile.

Irena Siwek
Węgrowska Izabela

 

Scenariusz zajęć

Mini wykład nt. powstawania chemicznej pułapki

Prezentacja

 

 

W oparciu o harmonogram konkursu "Bezpieczna Szkoła-Bezpieczny Uczeń" w lutym 2013r. na lekcjach wychowawczych odbyły się konwersatoria poświęcone powyższej problematyce. Zespół nauczycieli powołany do wykonania zadania 5., opracował scenariusz lekcji, który został przyjęty do realizacji przez wychowawców klas IV-VI. Głównym celem zajęć było przedstawienie zagrożeń płynących z używania substancji psychoaktywnych oraz zapoznanie uczniów ze sposobem radzenia sobie z presją rówieśników i otoczenia. Realizacje zadania rozpoczęto od zapoznania uczniów z tematyką konwersatoriów, w formie powiedzenia "Z kim przystajesz, takim sie stajesz". Następnie po krótkim omówieniu tematu przez nauczyciela, uczniowie zostali podzieleni na trzy grupy, według następujących zadań:

1. Dlaczego papierosy nam szkodzą i dlaczego coraz młodsi sięgają po nie?
2. Dlaczego alkohol nam szkodzi i dlaczego coraz młodsi sięgają po niego?
3. Dlaczego narkotyki i dopalacze nam szkodzą? Dlaczego młodzi ludzie sięgają po nie?

Wykorzystując metodę aktywną, "burzę mózgów", uczniowie mieli za zadanie przeanalizowanie problemów oraz zaprezentowanie swoich przemyśleń na forum klasy. Po wykonaniu tego zadania wraz z nauczycielem omówili przyczyny sięgania po używki. Poznali pojęcie asertywności oraz wypełnili krótką ankietę "Sprawdź, czy jesteś asertywny" (analiza wybranych ankiet znajduje się w załączniku). Dodatkowo uczniowie odgrywali scenki pokazujące postawę asertywną. Celem dram było pokazanie, że można mówić Nie bez lęku i poczucia winy, zawsze można być sobą. Poprzez krótką prezentacje multimedialną "Palenie szkodzi zdrowiu" uczniowie poznali zgubne skutki nałogów. Efektem przeprowadzonych wśród uczniów konserwatoriów są plakaty (eksponowane w klasach), rymowanki, listy otwarte do społeczności szkolnej na temat szkodliwości używek(papierosów, alkoholu, narkotyków i dopalaczy). Najciekawsze prace literackie będą zamieszczone w gazetce szkolnej "Strzał w 10".

 

Prezentacja

Karolina Jankowska,
Karolina Kołakowska,
Jolanta Siwik

Back to Top