Dnia 20. 10. 2021 r. gościliśmy w szkole Teatr profilaktyczny „Kurtyna” z Krakowa. Uczniowie klas IV, V i VI b obejrzeli sztukę pt. „Wyzwanie życia”.

     Spektakl opowiadał historię wrażliwej nastolatki Beaty. Głównym źródłem jej kłopotów była trudna sytuacja rodzinna. Ojciec Beaty, po tym, jak stracił pracę, zmienił się w oczach córki nie do poznania. Zaczął stale przesiadywać przed telewizorem, na nic nie miał siły, pozorował zainteresowanie tym, co działo się w domu. Przeżywając załamanie nerwowe, zaczął topić smutki w alkoholu, wypalać coraz większe ilości papierosów i nadużywać środków przeciwbólowych. Beata, widząc stan w jaki popadł jej ojciec, próbowała go wspierać, ale jednocześnie odczuwała do niego żal, ponieważ przez jego egoistyczne podejście do życia, jej mama musiała pracować dłużej i ciężej, dlatego coraz mniej była obecna w domu. W szkole rówieśnicy zaczęli dokuczać Beacie i wyśmiewać się jej ojca. Chcąc zaprzeczyć plotkom o swojej trudnej sytuacji rodzinnej i odwrócić od siebie uwagę kolegów, zaczęła brać udział w niekontrolowanych imprezach i spotkaniach towarzyskich. Po jednej z takich zabaw, będąc w bardzo ciężkim stanie upojenia alkoholowego, trafiła do szpitala razem z innymi uczestnikami imprezy. To dramatyczne wydarzenie miało fundamentalny wpływ na zmianę całej sytuacji rodzinnej Beaty. Jej ojciec podczas rozmowy z lekarzem uświadomił sobie, że ma depresję i konieczne jest, by zaczął się leczyć. Mężczyzna dla dobra rodziny zdecydował się na walkę z nałogami. Beata, po powrocie ze szpitala, przewartościowała swoje życie, zmieniła stosunek do rówieśników i zaczęła akceptować siebie taką, jaka jest. Podjęła również działania wspierające ojca walczącego z nałogami. Zaczęła uczyć się na nowo, jak praktycznie wdrażać w życie pojęcie asertywności.

     Przedstawienie poruszyło szereg zagadnień dydaktyczno–profilaktycznych, w tym: zagrożenia dla zdrowia wynikające z biernego palenia, picia alkoholu, sięgania po narkotyki. Ponadto zwróciło ono uwagę na profilaktykę antynikotynową. Spektakl wskazywał konsekwencje bezmyślnego korzystania z łatwo dostępnych środków farmakologicznych. Ukazywał kierowanie się przez młodzież powszechnie akceptowalnymi wartościami społecznymi w budowaniu swojej pozycji w grupie. Dodatkowo wzmacniał wagę osobistego wyboru w preferowaniu zachowań i postaw pozytywnych, z podkreśleniem praktycznego zastosowania pojęcia asertywności.

     Szkolne spotkanie młodzieży z teatrem zakończyło się podsumowaniem, którego dokonał jeden z aktorów. Zwrócił on uwagę na treści wychowawczo–profilaktyczne zaprezentowanego spektaklu. Uczniowie mieli możliwość zadania pytań prowadzącym, które dotyczyły podjętych w sztuce wątków. Wyrażali pozytywne komentarze dotyczące niestandardowego sposobu przekazywania treści profilaktycznych i zachęcenia do bardziej odpowiedzialnego podejmowania decyzji, które wpływają na kształt rozwoju społeczno – emocjonalnego nastolatków.

 przygotowanie: M. Stanisławska

Back to Top