Pokaż, a zapamiętam
Pozwól wziąć udział, a zrozumiem”
(Przysłowie chińskie)
Reforma szkolnictwa spowodowała duże zmiany w programach nauczania. Zdecydowanie zaczęto preferować odejście od encyklopedycznego modelu zdobywania wiedzy na rzecz zaktywizowania uczniów do twórczych działań i kreatywności. Fundamentem najnowszych koncepcji uczenia się – jest uczenie w działaniu inaczej uczenie się przez doświadczenie.
W naszej szkole staramy się tworzyć jak najwięcej takich sytuacji, które będą bogate w przeżycia i zaangażują aktywność naszych uczniów.
Takich doświadczeń i sytuacji edukacyjnych dostarcza naszym wychowankom praca w grupach. Ma ona duże walory kształtujące i wychowawcze. Dzięki odpowiednio dobranej lekcji w formie pracy zespołowej uczniowie doskonalą swoje umiejętności twórczego rozwiązywania problemów oraz pogłębiają abstrakcyjne myślenie. Praca w grupach daje im też wiele innych korzyści, np.:
· kształci umiejętność komunikowania się i współpracy,
· uczy przestrzegania przyjętych zasad,
· pomaga stać się odpowiedzialnym za swoje własne nauczanie,
· zapewnia większe poczucie bezpieczeństwa,
· wzmacnia wiarę we własne możliwości,
· umożliwia wzajemne uczenie się od siebie,
· zwiększa odpowiedzialność za siebie i innych,
· daje szansę na pokonywanie własnej nieśmiałości,
Szczególne korzyści z pracy w zespole mają uczniowie słabsi. Ta forma lekcji ma często decydujący wpływ na zmianę ich postawy, bowiem zwiększa ich zainteresowanie lekcją i niejednokrotnie pomaga osiągnąć lepsze wyniki w nauce. Dzięki czynnemu udziałowi w pracach i osiągnięciach zespołu, nabierają wiary we własne siły i chętnie uzupełniają własne wiadomości.
Praca w grupach daje wiele korzyści również dla nas nauczycieli. Ułatwia ona aktywizację dzieci. Pozwala nam dobrze zaplanować i wykorzystać czas na naukę uczniów. Daje też możliwość lepszego poznania naszych wychowanków oraz czas na pracę z dzieckiem mającym trudności w nauce.
A o to niektóre opinie naszych uczniów na temat pracy w grupie:
„Zajęcia w grupie podobają mi się dlatego, że możemy razem opisywać różne zwierzęta, przedmioty oraz tworzyć ciekawe opowiadania. Każdy z nas ma inne propozycje. Najciekawsze z nich zapisujemy do zeszytów. Praca w grupie sprawia nam dużo radości”
Wiktoria Kosińska II D
„Praca w grupie podoba mi się, ponieważ wspólnie pracujemy szybciej. Pomagamy sobie wzajemnie. Każda osoba ma rolę do spełnienia. W grupie jest łatwiej pracować.”
Marcin Serafiński II D
„Lubię pracować w grupie. Wszyscy są dla mnie mili i kulturalni. Traktują mnie poważnie. Zawsze mnie wspierają. Mogę na nich polegać.”
Maja Rachubka II D
„ Już kilka razy w tym roku pracowaliśmy w grupach. Pani podzieliła nas na cztery zespoły. We wszystkich grupach był lider, sekretarz i sprawozdawca. Na koniec pani oceniała każdą grupę. Podoba mi się taka praca na lekcji.”
Natalia Pijanowska II A
„W grupie pracuje się szybciej i łatwiej. Każdy z nas ma jakiś pomysł i polecenie jest w mig zrobione. Wszyscy dbamy o poprawność zadania. Wspólnie popełniamy mniej błędów. Bardzo mi się podoba to, że każdy uczeń w grupie ma określoną funkcję. "
Kamil Roszkowski II D
„Bardzo podoba mi się praca w grupie, ponieważ lubię współpracować z innymi. Podczas takiej pracy można się wiele nauczyć i dowiedzieć. Rozmawiamy na różne tematy i dzielimy się spostrzeżeniami. Praca w grupie bywa bardzo pouczająca.”
Oliwia Milewska II D
„Na początku września nasza pani poprosiła nas, żebyśmy pomogli jej ustawić ławki w 6 grup. Potem podzieliła nas na zespoły. Kilka dni później zapytała, czy wiemy dlaczego siedzimy w grupach? Następnie wyjaśniła, że nauczymy się współpracy, bo przecież w życiu nie robimy wszystkiego sami, tylko wspólnie. Niektóre dzieci powtarzały: „Tak myślałem!”, „Tak myślałam”. Praca w grupach wszystkim dzieciom podobała się. Mamy nadzieję, że będziemy tak pracować do końca roku”
Aniela Wojciechowska II B
Opracowanie: H. Banach, M. Wityńska, D. Zalewska, zdjęcia: J. Siwik