„Powiedz, a zapomnę
Pokaż, a zapamiętam
Pozwól wziąć udział, a zrozumiem”

(Przysłowie chińskie)

Reforma szkolnictwa spowodowała duże zmiany w programach nauczania. Zdecydowanie zaczęto preferować odejście od encyklopedycznego modelu zdobywania wiedzy na rzecz zaktywizowania uczniów do twórczych działań i kreatywności.
Fundamentem najnowszych koncepcji uczenia się jest uczenie w działaniu inaczej uczenie się przez doświadczenie.

W naszej szkole staramy się tworzyć jak najwięcej takich sytuacji, które będą bogate w przeżycia i zaangażują aktywność naszych uczniów.

Takich doświadczeń i sytuacji edukacyjnych dostarcza naszym wychowankom praca w grupach. Ma ona duże walory kształtujące i wychowawcze. Dzięki odpowiednio dobranej lekcji w formie pracy zespołowej uczniowie doskonalą swoje umiejętności twórczego rozwiązywania problemów oraz pogłębiają abstrakcyjne myślenie. Praca w grupach daje im też wiele innych korzyści, np.:

· kształci umiejętność komunikowania się i współpracy,

· uczy przestrzegania przyjętych zasad,

· pomaga stać się odpowiedzialnym za swoje własne nauczanie,

· zapewnia większe poczucie bezpieczeństwa,

· wzmacnia wiarę we własne możliwości,

· umożliwia wzajemne uczenie się od siebie,

· zwiększa odpowiedzialność za siebie i innych,

· daje szansę na pokonywanie własnej nieśmiałości,

Szczególne korzyści z pracy w zespole mają uczniowie słabsi. Ta forma lekcji ma często decydujący wpływ na zmianę ich postawy, bowiem zwiększa ich zainteresowanie lekcją i niejednokrotnie pomaga osiągnąć lepsze wyniki w nauce. Dzięki czynnemu udziałowi  w pracach i osiągnięciach zespołu, nabierają wiary we własne siły i chętnie uzupełniają własne wiadomości.

Praca w grupach daje wiele korzyści również dla nas nauczycieli. Ułatwia ona aktywizację dzieci. Pozwala nam dobrze zaplanować i wykorzystać czas na naukę uczniów. Daje też możliwość lepszego poznania naszych wychowanków oraz czas na pracę z dzieckiem mającym trudności w nauce.

A o to niektóre opinie naszych uczniów na temat pracy w grupie:

„Zajęcia w grupie podobają mi się dlatego, że możemy razem opisywać różne zwierzęta, przedmioty oraz tworzyć ciekawe opowiadania. Każdy z nas ma inne propozycje. Najciekawsze z nich zapisujemy do zeszytów. Praca w grupie sprawia nam dużo radości”

Wiktoria Kosińska II D

„Praca w grupie podoba mi się, ponieważ wspólnie pracujemy szybciej. Pomagamy sobie wzajemnie. Każda osoba ma rolę do spełnienia. W grupie jest łatwiej pracować.”

Marcin Serafiński II D

„Lubię pracować w grupie. Wszyscy są dla mnie mili i kulturalni. Traktują mnie poważnie. Zawsze mnie wspierają. Mogę na nich polegać.”

Maja Rachubka II D

„ Już kilka razy w tym roku pracowaliśmy w grupach. Pani podzieliła nas na cztery zespoły. We wszystkich grupach był lider, sekretarz i sprawozdawca. Na koniec pani oceniała każdą grupę. Podoba mi się taka praca na lekcji.”

Natalia Pijanowska II A

„W grupie pracuje się szybciej i łatwiej. Każdy z nas ma jakiś pomysł i polecenie jest w mig zrobione. Wszyscy dbamy o poprawność zadania. Wspólnie popełniamy mniej błędów. Bardzo mi się podoba to, że każdy uczeń w grupie ma określoną funkcję. "

Kamil Roszkowski II D

„Bardzo podoba mi się praca w grupie, ponieważ lubię współpracować z innymi. Podczas takiej pracy można się wiele nauczyć i dowiedzieć. Rozmawiamy na różne tematy i dzielimy się spostrzeżeniami. Praca w grupie bywa bardzo pouczająca.”

Oliwia Milewska II D

„Na początku września nasza pani poprosiła nas, żebyśmy pomogli jej ustawić ławki w 6 grup. Potem podzieliła nas na zespoły. Kilka dni później zapytała, czy wiemy dlaczego siedzimy w grupach? Następnie wyjaśniła, że nauczymy się współpracy, bo przecież w życiu nie robimy wszystkiego sami, tylko wspólnie. Niektóre dzieci powtarzały: „Tak myślałem!”, „Tak myślałam”. Praca w grupach wszystkim dzieciom podobała się. Mamy nadzieję, że będziemy tak pracować do końca roku”

Aniela Wojciechowska II B

Opracowanie: H. Banach, M. Wityńska, D. Zalewska, zdjęcia: J. Siwik

 

Back to Top