Zgodnie z harmonogramem realizacji ogólnopolskiego konkursu "Bezpieczna Szkoła - bezpieczny uczeń" w miesiącu grudniu 2012 rokuwe wszystkich klasach I-VIzostały przeprowadzone lekcje wychowawcze na temat "Prawna ochrona dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej, a zwyczaje szkolne". Zajęcia te prowadzili wychowawcy klas. Zespół nauczycieli powołany do wykonania zadania nr 4 opracował scenariusz lekcji, który został przekazany poszczególnym wychowawcom do realizacji oraz nadzorował wykonanie tego zadania.

Celem prowadzonych zajęć było uświadomienie uczniom przysługujących im praw w związku z ochroną dóbr osobistych. Podczas tych lekcji wychowawcy :

  • - zapoznali uczniów z aktami prawnymi gwarantującymi ochronę dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej (prezentacja multimedialna)
  • - uwrażliwiali uczniów na kulturę języka w relacjach dziewczęta - chłopcy rozwijali w uczniach umiejętność rozpoznawania sytuacji i zachowańnaruszających godność i dobra osobiste człowieka
  • - poinformowali uczniów o sposobach i możliwościach uzyskania pomocy w sytuacjach naruszania ich dóbr osobistych i godności

Realizację zadania rozpoczęto od rozmowy z uczniami na temat czy czują się bezpiecznie w szkole, czy jest ktoś lub coś, czego się obawiają i do kogo zwracają się w razie potrzeby. W trakcie rozmowy w młodszych klasachwyjaśnione zostały takie pojęcia jak agresja, przemoc, godność.

Następnie klasę podzielono na czterygrupy, których zadaniem było przedstawienie scenekdramowych dotyczących różnych sytuacji naruszających dobra osobiste człowieka w relacjach chłopcy - dziewczęta. Obejmowały one następujące sytuacje:
- niszczenie dóbr osobistych, cudzego mienia
- naruszanie nietykalności cielesnej (przemoc fizyczna)
- naruszanie godności osobistej
- agresja słowna (przekleństwa, przezwiska, wulgarne słownictwo).

Po obejrzeniu krótkich scenek podsumowano je wspólnie z uczniami, ze zwróceniemszczególnej uwagi na odczucia jakie towarzyszą osobom poszkodowanymw wyżej wymienionychsytuacjach. Następnym etapem była pogadanka na temat zwyczajów szkolnych i poszanowania godności kolegi, koleżanki, nauczyciela, czy innego pracownika naszej placówki. Kolejnym punktem było zapoznanie uczniów z odpowiednimi dokumentami prawnymi dotyczącymi omawianych zagadnień (Konstytucja RP, Powszechna Deklaracja Praw Człowieka, Kodeks cywilny, Kodeks Karny, Kodeks wykroczeń oraz dokumenty szkolne: Statut, Regulamin Ucznia), gwarantującymi ochronę dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej za pomocą prezentacji multimedialnej i plansz. Nauczyciele poinformowali także uczniów o sposobach i możliwościach uzyskania pomocy w sytuacjach naruszania ich dóbr osobistych i godności. Zajęcia zakończyły się dyskusją w grupach, wyciągnięciem wnioskóworaz przedstawieniemich w formie plakatów.

Janina Mojska
Izabela Wierciszewska

Back to Top